Samenwerken met zorgprofessionals tijdens het ontwerpproces

Door: Joanna, Product Owner

Bij HoloMoves maken wij Mixed Reality games die ingezet worden voor intensieve patiëntrevalidatie. Om te zorgen dat deze kruising van technologie en zorg een optimaal resultaat geeft, is een nauwe samenwerking tussen het development team en zorgprofessionals cruciaal. Maar hoe kan je dit goed aanpakken? Bij HoloMoves gebruiken wij de volgende principes om de samenwerking te bevorderen:

De kenniskloof overbruggen

Gameontwerpers brengen expertise in het creëren van boeiende, interactieve ervaringen, terwijl zorgprofessionals cruciale inzichten bieden in medische behoeften en patiëntgedrag. Naast een development team dat zich interesseert en verdiept in de zorg, heeft HoloMoves ook een in-house fysiotherapeut met een achtergrond in revalidatie die actief betrokken is bij de ontwikkeling van onze nieuwe applicaties. Door vanaf de start van een project de verschillende perspectieven van zowel game design en medische kennis te betrekken, kunnen we producten ontwerpen die nóg beter aansluiten in de context van de zorg.

Verder betrekken we ook altijd verschillende therapeuten en artsen die werkzaam zijn in de zorg en die mogelijk ons product gaan gebruiken. Dit doen wij in ons onderzoekstraject door interviews af te nemen. Het is belangrijk om erachter te komen wat de onderliggende problemen zijn waar zorgprofessionals tegenaan lopen en met welke beperkingen wij rekening moeten houden. Door mensen te spreken in verschillende revalidatiecentra en ziekenhuizen krijgen wij een breder beeld van de verschillende belangen en eisen, wat ons de pilaren geeft voor een nieuw ontwerp.

mixed reality games

User-centered design

Elke ontwikkelaar heeft ideeën en vooroordelen over hoe zijn of haar game ontwerp zal werken. Wij testen de games intern en hebben daar meningen over. Echter houden wij altijd in onze achterhoofd dat wij niet de doelgroep zijn. Zelfs met jarenlange ervaring kunnen wij als development team nog steeds verrast worden over de reacties en het gedrag van patiënten tijdens het spelen van een nieuw prototype. Met name met fysiek of mentaal kwetsbare doelgroepen is het makkelijk om je te vergissen in de beperkingen waar spelers tegenaan kunnen lopen. Daarom is het enorm belangrijk om regelmatig te testen met echte eindgebruikers in de daadwerkelijke context. In ons geval betekent dat op bezoek gaan bij revalidatiecentra en testen met verschillende gebruikers tijdens groepstherapie.

Resultaten testen

Nadat een game af is, is ons team nog niet klaar. Wij proberen bij HoloMoves blijvend feedback te verzamelen vanuit het veld om zo nodig onze producten te verbeteren en door te ontwikkelen. Voor nieuwe klanten is het vooral van belang om te weten wat voor effect onze games hebben. Daarom werken wij veel samen met universitaire studenten en PHDers om dit te onderzoeken. Door steeds weer onderzoeken te starten en informatie te verzamelen groeit onze interne kennis, wat wij ook weer meenemen in het ontwerp van onze volgende game.

Conclusie

Door de lijntjes tussen development en de zorg kort te houden en door te blijven onderzoeken kunnen wij onze producten beter laten aansluiten bij de context en de doelgroep binnen revalidatie. In eerste plaats is kennisuitwisseling van belang om een goede start te maken en om prototypes te kunnen ontwikkelen. Vervolgens testen wij telkens opnieuw onze prototypes met de eindgebruikers in de uiteindelijke context. En tot slot blijven wij leren en groeien als bedrijf en als team door feedback van onze klanten mee te nemen en door onderzoeken te starten over de effectiviteit van onze producten.

Partners